Anmeldelse af Viaplay

ViaPlay er Viasats streamingtjeneste, og denne har faktisk eksisteret, siden før streaming-krigen rigtig tog fart. Selvom servicen hører til blandt de første, er det hovedsagdeligt indenfor det sidste halve års tid, at der rigtigt er kommet gang i udbredelsen og kendskabet. Selvfølgelig har ViaPlay en service, som med rette har tilfredse kunder fra både før og efter konkurrenternes indtog på det danske marked, men det øgede fokus skyldes også til en vis grad andres evne til at gøre streaming et ægte alternativ til tv-pakker og leje.

Spørgsmålet er så – er det noget for dig?

Udvalg

Viaplay har et ganske fint udvalg af tv-serier og film, også af lidt nyere art, og der er masser af programmer, som også bliver sendt på Viasats egne tv-kanaler. Det betyder bl.a. masser af reality-shows og danske shows, som ikke er at finde i samme omfang som hos de andre udbydere. Hvad dette angår, føles det som om, at det er relativt sikre valg, der prioriteres, snarere end en mere loyal repræsentation af hver genre. Udover de film og serier man får gennem abonnement, er der online filmleje, hvor man betaler per film – helt ligesom i videobutikken, bortset fra at den er klar til streaming med det samme.

Der, hvor Viaplay virkelig skiller sig ud på udvalget, er gennem muligheden for at vælge sport som del af ens tjeneste. Så kan man se både live sport og arkiverede events i en meget bred vifte af forskellige sportsgrene, og dette fungerer upåklageligt. Dette tilvalg tager dog prisen på streaming-tjenesten helt op på 229 kr. om måneden, og der findes ingen gratis prøveperiode, hvis sportsdelen skal med i pakken.

Brugeroplevelse

Selvom interfacet er flot, er det også Viaplays største akilleshæl. Min personlige oplevelse af det er, at det er ekstremt rodet. Det fungerer sådan set indenfor rimelighedens grænser til film; hver ting er inddelt i genrer, og der er også en sektion til hhv. lejefilm og streaming. Til serier er interfacet dog helt hen i vejret.

Her er hvert enkelt afsnit af en serie indekseret for sig, hvilket vil sige, at der ikke er ét sted, hvor man kan få overblik over tilgængelige sæsoner eller rækkefølgen. En søgning på f.eks. ”Lost” giver en masse enkeltvise resultater i vilkårlig rækkefølge, og man kommer lynhurtigt til at savne bare en lille smule overblik, især hvis man leder efter noget bestemt eller gerne vil starte fra begyndelsen af en sæson.

Når man så er færdig med et enkelt afsnit, springer man ikke automatisk videre til det næste. Det ville ikke være så slemt, hvis det ikke var, fordi resultaterne som sagt står i vilkårlig rækkefølge – og det skaber frustration. Derudover skal man være lidt for specifik med sin søgning for at få et ordentligt match.

Hvad angår teknikken har det været den tjeneste, der har voldt mig flest problemer med afbrydning af stream og forsvindende undertekster, men slet ikke i samme omfang, som nogle af brugeranmeldelserne giver udtryk for.

Tilgængelige platforme

ViaPlay er vidt tilgængeligt på både Smart-TV, konsoller, browsere, mobiler og pads, så der tilbydes rigtigt meget fleksibilitet på den front.

Konklusion

Viaplay har en masse film i sit katalog, men det er især, hvis du er til sport, reality og danske udsendelse, at Viaplay er noget for dig. Dog skal du huske på, at sport er et rimeligt dyrt tilvalg, og at du sandsynligvis bliver meget træt af Viaplays interface og dens rodede søgeresultater. Overblikket gør nemlig rigtigt meget for oplevelsen – mere end man skulle tro.

Tags from the story
More from Sponsoreret indhold

Sådan sørger du for, at din bil bliver klar til vinteren