Har du styr på dine rettigheder ved tingsskader?

Obligationsretten er en sjov størrelse. Og hvis ikke man har en uddannelse i jura, kan det være utrolig svært at finde rundt i de forskellige bestemmelser og rettigheder, der er forbundet med erstatning, køn osv.

Men ikke desto mindre er der altså en række rettigheder, som du har som forbruger og privatperson. Og hvis du er bekendt med disse, kan du også ofte navigere nemmere rundt i juraen og bedre forstå de rettigheder og regler, der er lavet for at beskytte dig som privatperson. Læs videre i indlægget her, hvor vi har samlet nogle af de regler, som de færreste af os kender.

Regler for fragt ved onlinehandel

Der er nok ikke nogen tvivl om, at onlinehandel er en af de emner, der får mest opmærksomhed, når det kommer til udvikling af reguleringsbestemmelser og lignende. For i takt med onlinehandlen vokser, bliver der også behov for en mere intens regulering i forbindelse med de handler, der hele tiden indgås. Det skyldes blandt andet, at handel online kan ske på så mange forskellige måder, og hvis man sammenligner med handlen i en butik, er der mange måder at differentiere sig på

I forbindelse med handel online er der dog især en regel, der næsten dagligt diskuteres mellem køber og sælger – og det er retten til tilbagebetaling af fragt ved returnering. For afhængigt af hvor man skal have fragtet noget hen, kan der i realiteten godt være tale om større summer. I sommeren 2018 blev det dog vedtaget, at man som forbruger har ret til tilbagebetaling af fragtgebyr, såfremt man ønsker at returnere sin vare. Og da denne regel er bestemt ved lov, er der ikke noget sælger kan gøre for at undvige den. Vælger en forbruger derfor at returnere sine vare, har man altså også ret til at få sin fragtbetaling tilbage.

Erstatningsforpligtelsen ved hændelig undergang

En af de mest omdiskuterede emner i juraen i dag er muligvis, hvem der faktisk står med erstatningsforpligtelsen ved en vares hændelige undergang. Og selvom det måske er et simpelt spørgsmål, er det nok alligevel ikke noget simpelt svar. For i relation til en vares hændelige undergang er det ikke varens beskaffenhed eller begivenheden, der er afgørende – men derimod hvordan de involverede har handlet. Humlen i spørgsmålet ligger i, hvorvidt risikoovergangen hviler på sælger eller køber. Hviler den på køber, er det køber, der står med regningen selv, men hviler den på sælger, må sælger selvfølgelig kræve erstatning.

Ved afgørelse af, hvem der står med ansvaret, er det nok nemmest at præsentere et konkret eksempel, og til vurdering heraf anbefales det altid, at man søger hjælp hos en sagkyndig advokat. For på den måde får man også det bedst kvalificerede bud på, om man bør tage en sag videre i retten, eller om man i stedet skal søge at finde et forlig. Få meget mere information vedr. erstatningsansvar ved hændelig undergang gennem en erstatningsadvokat i Aarhus. Så er du på den sikre side.

More from Sponsoreret indhold

Sådan kan du forøge dine vinderchancer, når du spiller bingo på nettet

Har du et ønske om at spille bingo på nettet, så er...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *