Hvorfor ser vi reality-TV?

Jeg vil gerne indrømme: Jeg følger overhovedet ikke med intrige-baseret reality-TV.

Og det siger jeg hverken for at fordømme de mennesker, der gør, eller for at virke bedre end andre.

Det tror folk ellers. Normalt er indstillingen til sådan et udsagn netop, at de seere, der ikke ser reality-show, prøver at ”gøre sig bedre” end dem, der ser det. Reality-tilhængerne kan nærmest blive helt harme, også selvom de faktisk selv kan være tvetydige angående showet kvalitative indhold.

Nej, det er ikke for at fordømme nogen. Det siger mig bare ikke noget, og rent personligt synes jeg, at meget reality-TV i det hele taget udstiller deltagerne – og nogle gange seeren – på en grim måde. Men det er fascinerende, at det er blevet så populært – og jeg undrer mig en del over, hvorfor folk har lyst til at deltage i de slags shows med hele nationen som dommer for ens opførsel.

Hvad er det, der fanger både seerne og deltagerne, og hvorfor føler visse folk trangen til at forsvare det så passioneret? Alt dette vil jeg prøve at finde svar på her ved at undersøge 5 udtalelser, der er blevet sagt eller skrevet om reality-TV.

”Folk kan ikke gøre for, at de ser det.”

Cand. Mag. Michaela Krigsager har en teori om, at reality i virkeligheden er bygget op omkring aktantmodellen, som er den model, Vladimir Propps brugte til at analysere folkeeventyr. Vi finder altså en kæmpe række fællestræk ved eventyr og reality, såsom: helte, skurke, identificerbare temaer, prøvelser, straffe, grænser der brydes og muligheden for at få sine ønsker opfyldt. Fordi vi er så bekendt med denne fortælle-struktur, er det svært at zappe fra, fordi det inderst inde er så genkendeligt.

Og der kan være noget om snakken, hvad angår eventyrene. Steffen Bjergved, der er programredaktør på TV3, siger direkte, at der er forskellige eventyr-inspirerede temaer i Paradise Hotel. De har bl.a. brugt ”Den Grimme Ælling” og et senatordrab som inspiration til den måde, de har fremstillet aktørerne med det ræsonnement, at det skaber – om ikke bedre – så i hvert fald mere engagerende TV.

At gå fra dét til ligefrem at sige, at folk ikke kan gøre for det, er måske at sige for meget. Men pointen er klar: Fascinationen for reality bygger på noget grundlæggende i os.

”Man bliver rig og lykkelig af at være med i et reality-program”.

Nej og Nej. I hvert fald ikke, hvis man skal tro på DR3s program Selvoptaget, hvor en række af de stjerner, der har været med i nogle af de andre programmer, ikke har kunnet følge deres kendis-status op med flere programmer eller en beskæftigelse, som de selv anser som værdigt arbejde.

Hvad angår lykken, udtaler psykolog Ulla Dyrløv, at man skal tænke sig om og gøre op med sig selv, hvorfor man ønsker at deltage. Man bliver ikke kendt af det, og det gør ikke én lykkeligere. Dyrløv mener dog, at det kan være sjovt nok at være med, men man skal derimod have nok selvindsigt til at tage det, som hvad det er – en sjov oplevelse uden videre ambitioner.

”Intrige-baseret reality-TV glorificerer dumhed”

Nogle af de deltagere, som har medvirket i reality-tv, er først og fremmest blevet kendt på mindre intelligente udtalelser. Men ifølge psykolog Stefan Lock Jensen betyder det ikke nødvendigvis, at alle deltagerne i disse shows er dumme.

”Det er socialt rigtig kompetente personer”, udtaler han til JP, og det er ”folk, der har mod på nye oplevelser. Det kan man godt komme til at underkende.”.

Ikke desto mindre mener Anya Eskildsen, leder af uddannelsesinstitutionen Niels Brock, at problemet ikke er eksistensen af reality-TV, men at mange af disse giver illusionen af, at man kan skabe sig en karriere på at udtale sig dumt.

Så det må vist blive et ”Ja” om glorificeringen af dumhed. Deltagerne er måske ikke dumme, men det er det, der skaber opmærksomheden.

”Reality viser sandheden omkring, hvordan vi er som mennesker”

Præmisserne til reality-TV startede nærmest som små, sociale eksperimenter. Ved at sætte en række deltagere til at overleve på en øde ø, skulle man se, hvordan de overlevede i grupper under uvante kår. Ved at proppe deltagere i et overvåget hus, de ikke måtte forlade, skulle man se, hvordan det påvirkede menneskelig interaktion.

Det er ikke sådan, man sælger de shows til seerne i dag, hvor der fokuseres meget på drama og de store følelser. Men alligevel er der denne her idé om, at reality viser folks sande natur, men det er langt hen af vejen ikke rigtigt.

Man skal nemlig huske på, at mange af disse reality-øjeblikke kommer af konstruerede omstændigheder, som man aldrig ville være kommet ud for i det virkelige liv. Folk er med andre ord bevidste om deres unikke situation som deltager, de deltager måske endda med det mål at skabe en mediepersonlighed til sig selv. Så selvom det kan være underholdende, er det ikke virkelighed.

”Reality-TV er for dumme mennesker”

Der er en teori om, at folk ser reality, er fordi de inderst inde identificerer sig eller kan relatere til de mennesker, som udfolder sig på skærmen. Udsagn som ”reality er for dumrianer” opstår, fordi man fejlagtigt konkluderer, at når reality glorificerer dumhed, så må man også selv være dum at se det.

Sådan forholder det sig dog ikke, og programmet De unge Mødre tiltrækker en stor række akademikere af andre grunde, end fordi de kan identificere sig med deltagerne. ”Tværtimod”, udtaler kandidat fra RUC Marie Meisingset, som mener, at tiltrækningskraften bl.a. kommer af, at de unge mødre er så fjern en verden fra akademikerne, at det er fascinerende at se nogle mennesker, der er så radikalt anderledes end dem selv. Det er et program, der påpeger klasseforskelle, og det giver en vis guilty pleasure at se med på, fordi man derved får det bedre med sig eget liv.

Denne form for interesse virker måske ikke så sympatisk, men den er til gengæld meget menneskelig.

Og det ved producenterne godt – det er derfor, programmerne er, som de er.

Kilder:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-ser-vi-paradise-hotel

http://politiken.dk/debat/ECE1567263/hvorfor-moeder-man-kun-de-dumme-og-selvoptagne-paa-tv/

http://videnskab.dk/kultur-samfund/de-unge-modre-tryllebinder-de-veluddannede

Tags from the story
More from Sponsoreret indhold

Sådan sørger du for, at din bil bliver klar til vinteren

Sommeren er for længst ovre, og efteråret har taget over. Det betyder,...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *