Store forventninger til ”sort fredag” sidst i november

På ganske få er et den amerikanske tradition ”black friday” eller på godt dansk; ”sort fredag” holdt sit indtog i Danmark. Enkelte danske netbutikker eksperimenterede forsøgsvis med fænomenet i 2013, men allerede i 2015 blev der på den sorte fredag sat rekord i Danmark med den største dankortomsætning på dagsbasis nogensinde. Dagen falder den fjerde fredag i november, og både forretningsdrivende og forbrugere har store forventninger til sort fredag i 2016.

Sort fredag kan være en win/win-situation

Hvis man tager de positive briller på, kan både forbrugere og de forretningsdrivende have gavn af fænomenet. De forretningsdrivende får lejlighed til at få tømt hylderne for gamle varer og gjort plads til nye, og forbrugerne får lejlighed til at spare en masse penge og måske få nogle billige julegaver købt hjem.

Typisk er det ikke dagligvarer, der handles denne dag, for det er ikke så sexet at spare 75% på en liter mælk, og dermed have sparet 3-4 kroner. Derimod appellerer det til rigtig mange at kunne spare tusindvis af kroner på ure, mobiltelefoner, TV og andre lignende varetyper. Black friday varer kun én dag, så det er først og fremmest de store investeringer, der fokuseres på denne dag, og det kan derfor ikke overraske, at især elektronik- og hvidevarekæderne melder om rekordsalg denne dag.

Black friday har eksisteret i USA i mange år, og her har man haft bedre mulighed for at analysere mekanismerne bag det hele. Flere amerikanske medier har været fremme med, at billedet måske ikke er helt så rosenrødt, som det umiddelbart kan se ud. Her berettes der blandt andet om fiktive førpriser og anden form for forbrugervildledning. De samme tendenser var fremme i pressen herhjemme i 2015, og der er ingen tvivl om, at både medier og forbrugerorganisationer vil have stor fokus på dette i 2016.

Vær en fornuftig forbruger, at planlæg indkøbene på forhånd

De fleste ved heldigvis, at man altid skal forholde sig kritisk, og faktum er, at der faktisk er rigtig gode tilbud at komme efter på sort fredag, hvis man ser sig for. Som regel offentliggør butikkerne deres slagtilbud på forhånd, og her gælder det om at holde øje. Mange butikker offentliggør dem direkte på hjemmesiden. Et eksempel er power.dk/blackfriday, og tilsvarende vil kunne ses hos flere af de andre store kæder. Tilbuddene kan også stadig ses annonceret i tilbudsaviser og blade. Her gælder det om at vurdere det reelle behov og finde de bedste tilbud, og så ellers gå målrettet efter guldet.

 

More from Sponsoreret indhold

Sådan sørger du for, at din bil bliver klar til vinteren

Sommeren er for længst ovre, og efteråret har taget over. Det betyder,...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *